lørdag 19. september 2009

hva vil du lære Hadia Tajik ?

En ung stortingspilitiker og sekretær i justisdepartementet har ytret seg i media ofte og er også intevjuet av Advokatbladet. Det er mye bra og interessant i det som fremføres. Jeg ønsker også lykke til med fullføring av jus - studier. Jeg leste at hun ville lære mer om hvordag jussen virker ved arbeid i politiet og at hun ikke kunne orket forsvarerrollen. 32 års fartstid som advokat får meg til å stusse over dette. Det gjøres mye godt arbeid i politiet. Vi har fulgt straffesaken mot 2 nordmenn i Kongo og gremmes over fravær av rettssikkerhet. Står det bra nok til med vår hjemmelige rettspleie ? Jeg tør minne om at en forsvarer ikke forsvarer straffbare handlinger men den person som blir anklaget for dette. Etter EMK er alle å anse som uskyldig inntil skyld er bevist. Som forsvarer skal du aldri miste dette av syne. Fra tid til annen kan en få inntrykk av at politi og påtalemyndighet ikke har fokus på dette i tilstrekkelig grad og glemmer at alle saker skal etterforskes og iretteføres også med fokus på felter og forhold som kan avkrefte en mistanke - ikke bare de som kan indikere at noe straffbart har skjedd. Acta saken kan være et eksempel på dette og det samme er alle de alvorlige drapssaker som i det siste er gjenopptatt og har ført til frifinnelse. Siste eksempeL er fra Trondhjem hvor frifinnelse kommer etter at domfeldte har tilbragt mange år i fengsel. Jeg tror en ung jurist hadde høste gode og viktige erfaringer også i en forsvarergjerning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar