lørdag 16. mai 2009

ikke for stor seilføring

En lærer så lenge en lever - het det før. Det er fortsatt samt. Som medreder i en 28 fots seilbåt og som skipper, er det min lærdom at du kjører ikke hardere enn du vet du mestrer. Jeg heiste fulle seil og synes jeg var noe til kar. At det lå bygevær et stykke unna la jeg ikke vekt på. Jeg burde vel gjort det. Det å reve seil når det fosser rundt båten som går 9 knop og krengningen er stor, var ikke lett. Det var ikke lettere når fergen kom litt fort på bakfra og jeg var i leia. Det hadde vært greit å ha 4 hender i en slik situasjon. Det gikk helt greit og jeg er ikke avskremt. Neste dag revet jeg storseilet før det ble for stor vind og justerte med genoaen. Fantastisk kjekt å seile.

Også i andre sammenhenger kan det være greit ikke å gå for hardt ut. Jeg går ut statsråd Sylvia Brustad også må ha tenkt slike tanker, men da ut fra opplevelser på en annen arena.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar