mandag 18. mai 2009

ikke døm - ikke fordøm

Ting er ikke alltid slik vi tror. Domfellelse i straffesaker skal ikke skje med mindre det er sikkert at tiltalte har gjort det han er tiltalt for. Han må også ha utvist skyld. Etter over 30 års fartstid som forsvarer i straffesaker har jeg opplevd at skyldige ikke er blitt dømt, og jeg har opplevd at uskyldige - etter min oppfatning - er dømt. Det kan være fordi en oppfatter virkeligheten ulikt og fordi en vurderer ulikt hva som er bevis. Bevist er et forhold bare når det fremstår for retten som sikkert at tiltalte har gjort det han er tiltalt for.

De min yngste var 2,5 år så vi TV sammen og plutselig sier hun om "han på TV" : Pappa, han var slem. Jeg svarte at det kunne hun vel ikke vite. Svaret kom spontant "pappa, han ligna slem !" Jeg tror hennes måte å vurdere på er vanlig.

Vi må vokte oss for ikke å dømme den som "ligna slem" med mindre vi er sikker på at de var det.
Jeg har også en venn som noen ganger "ligner beruset". Han har MS og har i perioder på grunn av det vansker med balansen. Vi må heller ikke fordømme de som "ligna ruset"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar